Nežfaleš

09.10.2012 21:21

 

Pro spáchání prvního rozhovoru jsme oslovili Radka ze skupiny Nežfaleš a byla to trefa do černého. Radek je pohodový člověk a na odpovědích si dal záležet, za což mu patří dík. Nežfaleš určitě není potřeba představovat, dnes už v naší scéně zakořeněná špička 77 punku, která slaví letos 10 let a před pár měsíci vyplodila nové allbum "Každej klub i bar". Tak příjemné čtení :)

 

 

Myslím, že klasickou otázku „Kdo jste a blablabla“ si u vás můžeme odpustit, takže začneme další otřepanou otázkou :) Před třemi měsíci vám vyšla nová deska, jak se na ni díváš s postupem té doby?

 

Pozitivně. Mám dojem, že se nám povedlo natočit ucelený a dobře šlapající album. „Každej klub i bar“ vznikal v době, kdy náš bubeník bojoval s vážnou nemocí a i proto možná není tahle deska tak veselá, i když my jsme zase nikdy žádnej „ejchuchu“ sranda punk stejně nebyli. Pro mě je důležitý, že si jako kapela za tím albem můžeme stát, že si tam už lidi našli nějaký ty pecky a že je to pořád Nežfaleš. Nemám touhu dělat nějaký přelomový a průkopnický desky, chci prostě jen poctivou kolekci upřímných songů a vydat ze sebe v daný moment to nejlepší, co v sobě máme.

 

Na desce je úžasný nášleh Nejsi v tom sám, což je asi nejrychlejší song od Nežfaleš. I když rozhodně nehrajete ploužáky, tak trochu vyčnívá. Byl to záměr, nebo to prostě přišlo samo? :)

 

Není v tom žádnej záměr ani kalkul. Ani nevím, jestli je fakt nejrychlejší. Prostě to tak sedlo. Nikdy jsme se nebránili rychlým peckám, ale netlačíme se do nich. Prostě, co z nás vyleze, to z nás vyleze. Punkrock není jen o rychlosti a kapely, který máme nejradši, to mnohokrát dokázaly.

 

Jak moc se nová deska prodává? Může kapela v dnešní době počítat s tím, že se jí vrátí náklady vložené do desky?

 

Prodává se líp, než jsem v dnešní době čekal. Myslím, že můžeme být spokojeni. Všechny náklady vložené do desky, se ti ale z jejího prodeje samozřejmě nevrátí. Nejdražší položka je studio a my ještě navíc točíme podle mě za největší prachy na český punkový scéně. Chceme ale dát lidem dobrej zvuk, ve studiu 3Bees se o nás vždycky dobře postarali…na prachy sere pes, když je kapela má, tak je do tý desky rádi dáme. Dyť my tu muziku přece neděláme pro sebe, že?:)

 

Jak se díváš na dnešní „trend“ stahování hudby z úložišť?

 

Taková je doba. Těch, kdo si do dnešního dne nikdy nic nestáhli, těch bude možná zanedbatelných pár procent. Mám rád přístup, kdy si třeba člověk cd stáhne, poslechne a pak za náma na koncertě přijde a řekne jó, je to super deska, mám jí sice staženou, ale rád vás podpořím a koupí si jí. Každej ať si tohle rozhodne sám. Kdyby nebylo stahování, nezpívalo by si s náma třeba na koncertě tolik lidí naše texty. A co si budeme povídat, užít si parádní koncertní mejdan s lidma, co znají tvoje songy, to je rozhodně daleko lepší, než se doma vztekat, že jsem přece „velkej umělec“ a jak si někdo může dovolit „ukradnout“ moje úžasný písničky. Tohle totiž většinou dělají ti, jejichž tvorba nikoho nezajímá a lidi si jí nestáhnou ani zadax :)

 

Letos slavíte s kapelou deset let, chystáte ještě něco speciálního, nebo prostě jen hrát a užívat si? A co třeba živá nahrávka?

 

Těch 10 let připomínáme spíš proto, že nám přijde jako zázrak, že Nežfaleš tak dlouho funguje :) Vydali jsme novou desku, aktuálně máme k 10 letům speciální edici triček, měli jsme výroční koncertní show, kde s náma vystoupilo několik bývalých členů…víc asi není třeba. Uvidíme, ještě se může zrodit nějakej nápad, ale nebudeme to hrotit za každou cenu. Slavíme třeba i takovejma věcma, jako že na našem facebook profilu uveřejňujeme různý archivní fotky z historie kapely a tak. Jak říkáš, jedeme dál a hlavně chceme dál hrát a užívat si to. Živá nahrávka momentálně v plánu není, ani nějak nevidím důvod jí dělat, když hrajeme skoro každej víkend a lidi se na nás můžou přijít podívat kdykoli live :)

 

Pomalu ale jistě končí letní sezona a hraní po fesťácích, co vaše léto, nějaké pikantní zážitky? :) Viděl sem vás dvakrát a vždycky vám to parádně šlapalo.

 

Tak jasně, že nějaký pikatní zážitky jsou, ale ne všechno se dá prásknout v rozhovoru :) Třeba, když se Moucha na Punkáči Deťom kompletně převlékl za ženu, nebo když jsme během festu Pod Parou v penzionu sežrali sýr a vypili z lednice piva spořádaným anglánům, kteří nám přišli ve 3h ráno vynadat, že je budíme ze sladkýho spánku :) Velkým zážitkem, i když ne pikantním, je to, když nám zahrál na naší chatce na Punkáči Deťom legendární TV Smith speciálně pro nás „Only one flavour.“ Podělili jsme se o to tady: https://kidsandheroes.com/rozhovory/rozhovor-s-tv-smithem-only-one-flavour-zive-pro-kidsheroes-190/?fb_action_ids=4067432776755&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=246965925417366

 

Máš radši hraní v klubech nebo venku? Dá se to vůbec srovnat?

 

Obojí má něco. Když je dobrej fest, hezký počasí a lidi, co se chtějí bavit, tak proč nebýt na vzduchu, že? Ale primárně nás považuju za klubovou kapelu a v těhle doupatech nám vždycky bylo dobře. Je tam bližší kontakt s lidma, lehce se vytvoří příjemná atmosféra. Ve finále je to ale asi jedno, hlavně, když to jede! :)  

 

Co ty a kouření v klubech? Na které straně barikády stojíš? :)

 

Nikdy jsem nebyl nijak velkej kuřák, občas si cígo dám, ale zároveň se bez něj dokážu i obejít, takže když je někde na sále zákaz kouření, žíly mi to netrhá. Věc se má ale tak, že do rockovýho klubu prostě podle mě patří kouř, pot a smrad všeho druhu, takže bych to asi nezakazoval :) 

 

Máte nějaká oblíbená místa, kam se rádi vracíte? Nebo nějaké, kam už nikdy nepáchnete? :)

 

Nikde se nám zatím naštěstí nestalo nic tak hroznýho, abychom si museli říct, že už tam nepáchneme. My přijedem rádi všude, samozřejmě, někde se to povede víc někde míň. Kluby se hodně mění, těch držáků je málo. Kolikrát jsme v některém městě hráli třeba 4x a pokaždé v jinym klubu, protože ten předchozí už nefungoval. Rokenrol to holt není prdel ani pro kapely, ani pro kluby a pořadatele. 

 

V jednom z rozhovorů si řekl, že jedna z tvých nejoblíbenějších písní je Jeden Song. Máš nějakou, která tě naopak nebaví?

 

Tím se nijak nezabývám. Na všech jsem se podílel, tak by bylo blbý, kdybych si za nima nestál. Ale jsou samozřejmě songy, hlavně ty starší, který bych už třeba nikdy nechtěl hrát naživo, protože mi přijde, že buď nejsou tak dobrý nebo už nemají co říct. Zároveň se mi ale občas zachce nějaký starší flák zas vytáhnout na světlo.

 

Desky vydáváte jednou za dva roky, vznikají songy během té doby samovolně?

 

Je to hlavně tak, že natočíme desku, tak dva měsíce jsme rádi, že máme klid a pak už se nám zase zachce něco vynalézat. Dáme se do toho a když to jde, tak si načrtneme termín, kdybychom šli něco točit a k tomu termínu to směřujeme. Jsme ale rozhodnutý, dát si teď pauzu s nějakýma albama a točit jen singly, sem tam něco na nějakou kompilaci, nějakou raritu apod. Kdo ví, třeba je „Každej klub i bar“ naše poslední album.

 

Nová deska měla původně vyjít i na vinylu, ale nepodařilo se. Jaké byly důvody? Máš doma svou sbírku černých desek? :) Myslíš, že se někdy podaří vydat vaše alba na vinylu, jak si chtěl? Myslím si, že punk 77 na desky patří.

 

Náš vydavatel nakonec nějak nechtěl dělat oba nosiče najednou a je teda furt ve hře, že by nějaká limitovaná edice vyšla třeba před vánocema, máme totiž udělanej i speciální master přímo pro vinyl. Těžko říct, uvidíme. Každopádně se to neztratí, protože vydat všechny naše alba na vinylu pro mě zůstává snem, který si doufám nejpozději k 15 letům kapely splníme! Já sám vinyly nesbírám, protože nějak ani nemám kam dát gramec, ale čas od času si rád někde v shopu prolezu nabídku desek, pokochám se velkými obaly…vinyl prostě jako nosič vypadá nejlíp. Třeba můj táta má vinylů spousta ještě z doby, kdy se tu těžko sháněly a mě už od dětství přijde, že když otevřu jeho skříňku s nima, nádherně to zavoní! 

 

Dočkáme se v blízké době nějakého akustického setu? :)

 

Akustický hraní si část naší kapely chtěla vždycky vyzkoušet, ale nakonec až situace, kdy jsmě měly kůli Petrově nemoci problém s bubenickým postem a několik naplánovaných akcí, kam to sedlo, nás k tomu dokopaly. Má to svoje specifika, nedá se to dělat furt, ale převládá ve mě pocit, že mě to baví a že čas od času takhle někde vystoupíme. Letos jsme odehráli 5 akustických koncertů, takže další konkrétní zatím naplánovaný nemáme. Nehodláme ale tuhle tvář Nežfaleš zahodit.

 

V Nežfaleš máš prakticky monopol na texty. Je to proto, že se do toho nikomu nechce, nebo nechceš zpívat věc, co si sám nenapíšeš. Skoro to vypadá, že i když už někdo něco napíše tak si to i odzpívá :) (viz třeba song Cesta)

 

Tak ze začátku jsem se toho jako zpěvák ujal, protože mi to přijde logický a taky jsem si už něco takhle čmáral poměrně v dětství a bavilo mě to. No a jelikož jsem se snad osvědčil, už jsem u toho zůstal a teď už se má situace tak, že bych k tomu už asi ani nikoho nepustil :) Napsal jsem i pár textů pro jiný kapely, ale už to moc nedělám. Když mě ale někdo rozumnej osloví, asi bych s tím neměl problém :)

 

Máš rád staré kapely, to je jasné, ale co mladá krev? :) Máš nějaké svoje favority? Myslíš, že se mladé kapely dokáží vyrovnat těm starým modlám?

 

Já mladý kapely nijak extra nesleduju, poslouchám vesměs starší zahraniční bandy, maximálně ještě tak jejich nový desky. Pokud směřuješ otázku jako na naší scénu, pak je předně nutno si říct, co je vlastně mladá kapela? Někdo říká, že i my jsme mladá kapela a při tom hrajeme už deset let. Podstatný není, snažit se někomu vyrovnat, podstatný je vydržet a hrát si to svoje, podle nejlepšího vědomí a svědomí. Slabší nevydrží, silný zůstanou. Ty v uvozovkách „starý modly“ jsou kapely, co vydržely, daly tomu svůj život a my s nima rádi hrajeme a máme mezi nima kámoše. Abych teda taky řekl, kdo ze služebně mladších kapel na naší punk scéně mě zaujal, tak budu jmenovat brněnský Bombs from heaven anebo teplický The Seegers. 

 

Radku to bude asi vše, víc už ze sebe nevyplodím :-) Moc ti děkuju, za tvůj čas a za odpovědi :)

 

Bylo mi ctí, uvidíme se někde na nějaký show!

 

bandzone.cz/nezfales

www.facebook.com/pages/Nežfaleš/117416605954